Manisa Manşet Gazetesi Galeriler Ekonomi Restoran ve kafelerde menüde kalori dönemi başlıyor

Restoran ve kafelerde menüde kalori dönemi başlıyor

Dışarıda yemek yiyen tüketiciler için yepyeni bir şeffaflık dönemi kapıda. Tarım ve Orman Bakanlığı, restoran, kafe, pastane ve kantin gibi toplu tüketim alanlarında sunulan gıdaların içerik, alerjen ve enerji değerlerinin müşteriye açıkça sunulmasını zorunlu kılan düzenlemeyi 1 Temmuz itibarıyla başlatıyor. Menülerde sürprizleri bitirecek bu radikal adımda işletmelere kademeli geçiş hakkı tanınırken, hatalı servis beyanlarından kaynaklanan gıda güvenliği risklerinin de tamamen önüne geçilmesi hedefleniyor.

KAYNAK: Haber Merkezi
Restoran ve kafelerde menüde kalori dönemi başlıyor 1

Modern kent hayatında dışarıda beslenme alışkanlıklarının yaygınlaşması, tüketilen gıdaların güvenliği ve besin değerlerine yönelik toplumsal denetim ihtiyacını artırıyor. Lokanta müşterileri ile yeme-içme sektörü temsilcilerinin internet arama motorlarında "1 Temmuz restoran menü zorunluluğu şartları" ve "Kafelerde kalori ve içerik yazma cezası 2026" niyetleriyle gerçekleştirdiği yoğun arama trafiği, bakanlık kanadından yayımlanan resmi uygulama kılavuzuyla netlik kazandı. Gıda mühendisleri ve sağlık sektörü analistleri, menülerde dijital ve fiziki şeffaflık kalkanı kurulmasının, tırmanışa geçen obezite vakaları ve ölümcül alerjik reaksiyonlara karşı güçlü bir toplumsal koruma sağlayacağını tahlil ediyor.

 

1 / 4
Restoran ve kafelerde menüde kalori dönemi başlıyor 2

Tarım ve Orman Bakanlığı, halk sağlığını korumak ve şeffaf tüketim sayaçlarını yerleştirmek adına tarihi bir düzenlemeyi devreye alıyor. 1 Temmuz'dan itibaren yürürlüğe girecek yeni mevzuat uyarınca, işletmeler sundukları her tabağın içeriğini kuruşu kuruşuna listelemek zorunda kalacak. Tüketiciler, sipariş vermeden önce yiyeceklerin enerji (kalori) miktarını görebileceği gibi, ürünlerde alkol ya da domuz kaynaklı herhangi bir bileşen bulunup bulunmadığına dair net bilgilere de saniyeler içinde erişebilecek.Uygulama sadece geleneksel basılı kağıt menülerle sınırlı kalmayacak. Kafeler ve lokantalar, dilerlerse karekod (QR) sistemleri, broşürler, duvar panoları veya dijital ekranlar üzerinden de bu veri şeritlerini paylaşabilecek. Karekod modelini tercih eden esnafın, müşterilerin bu gizli reçete detaylarına nasıl ulaşacağını masalarda açık ve yönlendirici bir şekilde göstermesi yasal bir sınır kuralı olarak mühürlendi.

 

2 / 4
Restoran ve kafelerde menüde kalori dönemi başlıyor 3

Sektörün operasyonel yükünü hafifletmek amacıyla bakanlık kurulları, bütçe kota hazırlıklarını tamamlayamamış işletmeler için esnek bir geçiş takvimi tanzim etti. Belirlenen yasal takvime göre ulusal zincir restoranların 1 Temmuz 2026 tarihine kadar sisteme tam uyum sağlamış olması gerekiyor. Aynı il sınırları içerisinde üç ve daha fazla şubesi bulunan yerel markalar için son viraj 31 Aralık 2026 olarak tescil edildi. Diğer bağımsız küçük esnaf ise içerik ve alerjen bilgilerini 2026 sonuna kadar, enerji (kalori) sayaçlarını ise 2027 sonuna kadar menülerine kuruşu kuruşuna eklemekle mükellef olacak.

 

3 / 4
Restoran ve kafelerde menüde kalori dönemi başlıyor 4

A Haber mikrodalgasına konuşan tanınmış restoran işletmecisi Nihat Bingöl, yeni tüzüğün mutfaktaki standartları zorunlu olarak yükselteceğini belirtti. Bingöl, "Mutfakta ne pişiyorsa menüde de o yazmak zorunda. Reçeteler artık şansa bırakılamaz, ivedilikle stabilize edilmeli. Eskiden personel alerjen bilgisini sözlü aktarırdı, bu da insani hatalara çok açıktı. Ufacık bir unutkanlık tehlikeli sonuçlar doğurabiliyordu.Şimdi bu yazılı sistem hem bizi hatalı bilgi aktarımından kaynaklı hukuki risklerden koruyacak, hem personelin iş yükünü hafifletecek hem de müşteriyle aramızda fahiş bir güven kalkanı inşa edecek" sözleriyle operasyonel avantajları tahlil etti.

4 / 4
Yorumlar
Yorum yazma kurallarını okumuş ve kabul etmiş sayılırsınız